Podczas szczytu Airbus Summit 2025 firma Airbus przedstawiła zaktualizowany plan działań, mający na celu zapewnić jej pozycję pioniera w rozwoju lotnictwa pasażerskiego w nadchodzących dekadach. Airbus zaprezentował potencjalne technologie do wykorzystania w zaprojektowaniu samolotu wąskokadłubowego nowej generacji, który mógłby wejść do służby w drugiej połowie lat 30. XXI wieku, a także swój zmodyfikowany plan działań w ramach projektu ZEROe, który ma na celu rozwój technologii związanych z napędem wodorowym.
Na Airbus Summit firma potwierdziła swoje zobowiązanie do wprowadzenia na rynek komercyjnie opłacalnego samolotu wodorowego i przedstawiła niektóre z kluczowych technologii, które umożliwią pojawienie się w pełni elektrycznego samolotu komercyjnego zasilanego ogniwami paliwowymi. Po latach badań nad lotnictwem wodorowym właśnie ten kierunek prac jest najbardziej obiecujący.
– Wodór jest sednem naszego zobowiązania do dekarbonizacji lotnictwa. Chociaż zaktualizowaliśmy naszą mapę drogową, nasze zaangażowanie w loty zasilane wodorem jest niezachwiane. Podobnie jak w sektorze motoryzacyjnym, także w lotnictwie w pełni elektryczne samoloty zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi mają potencjał, aby w dłuższej perspektywie zrewolucjonizować transport lotniczy na lepsze, uzupełniając rozwiązania bazujące na zrównoważonym paliwie lotniczym – powiedział Bruno Fichefeux, szef Airbusa ds. programów przyszłości.
Technologie te zostały zaprezentowane jako część nowej, teoretycznej koncepcji samolotu wodorowego napędzanego czterema 2-megawatowymi silnikami elektrycznymi, z których każdy napędzany byłby systemem ogniw paliwowych przekształcającym wodór i tlen w energię elektryczną. Cztery systemy ogniw paliwowych byłyby zasilane z dwóch zbiorników ciekłego wodoru. Koncepcja ta będzie nadal udoskonalana w nadchodzących latach, ponieważ dodatkowe testy pomogą rozwinąć technologie związane z magazynowaniem i dystrybucją wodoru, a także z systemami napędowymi.
– Przez ostatnie pięć lat badaliśmy wiele koncepcji napędu wodorowego, zanim wybraliśmy w pełni elektryczną koncepcję. Jesteśmy przekonani, że może ona zapewnić niezbędną gęstość mocy dla komercyjnego samolotu napędzanego wodorem i może ewoluować w miarę rozwoju technologii. W nadchodzących latach skupimy się na opracowywaniu systemów magazynowania, dystrybucji i napędu, a także będziemy opowiadać się za ramami regulacyjnymi niezbędnymi do zapewnienia, że te samoloty będą mogły wzbić się w powietrze – powiedział szef projektu ZEROe w Airbusie, Glenn Llewellyn.
W 2023 r. Airbus pomyślnie zademonstrował 1,2-megawatowy wodorowy układ napędowy, a w 2024 r. zakończono kompleksowe testy zintegrowanego układu ogniw paliwowych, silników elektrycznych, przekładni, falowników i wymienników ciepła. Aby sprostać wyzwaniom związanym z obsługą i dystrybucją ciekłego wodoru w locie, Airbus we współpracy z Air Liquide Advanced Technologies opracował Liquid Hydrogen BreadBoard (LH2BB) w Grenoble we Francji. Zintegrowane testy naziemne zaplanowano na 2027 r. w Electric Aircraft System Test House w Monachium, które obejmą połączone układy: napędowy i dystrybucji wodoru w celu kompleksowej walidacji systemu.
Oprócz technologii lotniczych Airbus będzie nadal wspierać rozwój gospodarki lotnictwa wodorowego i powiązanych ram regulacyjnych, które są również kluczowymi czynnikami umożliwiającymi wprowadzenie lotów zasilanych wodorem na dużą skalę.
Więcej informacji i ilustracji jest dostępnych na stronie dotyczącej projektu
ZEROe oraz w
linku.